Premijera predstave “Testirano na ljudima” u Ateljeu 212 (FOTO)

Pitanje slobode večna tema umetnosti i unutrašnjih dilema stvaraoca u ruhu pozorišnog komada „Testiramo na ljudima“ premijerno na Velikoj sceni „Mira Trailović Ateljea 212. Osam junaka po tekstu nagrađivane autorke Maje Pelević, poznate po kultnoj „Pomorandžinoj kori“ u režiji Bojana Đorđeva  i dramaturškoj obradi Dimitrija Kokaknova pred nama se na teatarskim daskama bavi fenomenom rijaliti formata različitih internet i televizijskih šou-programa, pitanjem prostora realnosti, te konstruisane, odnosno virtualne realnosti, zamagljenom granicom raspoznavanja razlika prostora u kojima živimo iz našeg svakodnevnog iskustva.

-U ovom komadu ljudi su izloženi neprekidnom posmatranju, postavljeni u takozvani “human zoo” (zoološki vrt u kome su umesto životinja izloženi ljudi), a kako je objasnio dramaturg Dimitrije Kokanov, narativ ove drame odlazi u moguću distopijsku budućnost u kojoj su roboti oni koji su se popeli na hijerarhijskoj lestvici klasifikacije bića, a ljudi su označeni kao drugi.

-Najviše me zanimalo pitanje slobode. Koliko smo danas slobodni ili neslobodni, odnosno koliko nas privilegovano zapadno društvo, nevidljivo za nas, kontroliše… Svi smo mi digitalni manekeni i manekenke. Mi smo sebe kao civilizacija doveli u situaciju da volimo konstantno da budemo posmatrani, paradoksalno, vapeći za željom da budemo slobodni.Takođe me zanimalo, koliko se predajemo televiziji, mobilnim, lajf koučevima, psihoterapiji, samo da dovodimo sebe u situaciju da ne želimo tu promenu iako stalno govorimo da to želimo. Kao i da li smo u stanju da zamišljamo bolju realnost, ako nismo spemni da žrtvujemo sopstvene privilegije”,, poručila je u predpremijernom susretu s medijima Maja Pelević. Autorka dodaje da globalni nadzor kome smo izloženi, zahvaljujući i internetu, besplatno koriste multinacionalne kompanije da bi oblikovale novog pasivnog potrošača koji dozvoljava da se njegovi lični podaci koriste i prodaju. U svom novom tekstu obrađuje temu veštačke inteligencije kao krajnjeg, odnosno finalnog cilja razvoja novih tehnologija i digitalnog života i mogućnošću da nam roboti preuzmu život.

– I na kraju, šta ako te mašine sve preuzmu? Da li bi ta realnost bila bolja od ove u kojoj živimo? Inače, ova tema prisutna je i u filmovima i na televiziji, bilo mi je interesantno davidim kako može da se pretoči u pozorište, postavlja sebi,ali i publici.

– U jedno sam siguran da će glumac u toj borbi sa  izazovima savremene tehnologije i zamanljivosti čovekovog rada veštačkom inteligencijom, opstati. Gluma nije ugrožena. Preživećemo, konstatovao je glumac Ivan Mihailović. Uz njega, koji je u ulozi Diplomate na sceni su i Aleksandra Janković (Romantičarka), Ana Mandić (Realizatorka), Sofija Juričan (Mentorka), Ivan Jevtović (Avanturista), Dejan Dedićn (Perfekcionista), Aleksandar Đinđić (Posmatrač) i Isidora Simijanović ( Nova/ Eva).

Pre komada Maje Pelević „Testirano na ljudima“, u Ateljeu 212 je postavljena „Pomorandžina kora“ u režiji Gorana Markovića. Predstava se s uspehom igra na sceni „Petar Kralj“ već 13 godina. „Testiramo na ljudima“ je inače naručen i to četvrti po redu kada je reč o Ateljeu 212, a sa ciljem emancipacije domaćeg autorskog pera. Kako je saopštio novi upravnik ove pozorišne kuće Novica Antić, svi komadi koji se igraju, pa i “Testirano na ljudima”, biće dostupni čitaocima na sajtu Ateljea 212.

 

Fotografije: Boško Đorđević

(Visited 113 times, 1 visits today)

You might be interested in