Чадеж: Стратешка питања привреде приоритет и у кризама

Одговор малих и средњих предузећа на глобалну непредвидивост у условима криза и шанса за даљи развој јесу коришћење компаративних предности, прилагодљивости и способности да се брзо реагује, као и  снажније укључивање у ланце добављача у области аутомобилске индустрије,  иновација и технологија, где постајемо подручје економског интереса, указао је председник Привредне коморе Србије Марко Чадеж на скупу МСП100 Експо у Крагујевцу. 
Учествујући на панелу „Како до МСП500 у 2030: Покретање Иницијатива”, Чадеж је рекао да је велика шанса за развој домаћих фирми тежња великих светских компанија да локализују и скрате ланце добављача због актуелних логистичких проблема. „За велики дан добављача, пре свега за аутомобилску индустрију, који ПКС у сарадњи са немачким партнерима организује у септембру, невероватан је одзив великих компанија које ће тражити нове партнере“, истакао је Чадеж.   
Коментаришући могућности креирања стратешког оквира за развој у условима кризе, Чадеж је указао да су у последњих неколико месеци иницијативе и дијалози са доносиоцима одлука углавном били везани за хитне ситуације и изазове како да се реши нека тренутна ситуација  – било да је то питање снабдевања шећером, или производња пелета… „Проблем је што у условима ковид кризе, а сада украјинске кризе, све мање планирамо, размишљамо и утичемо на стратегију на средњи и дужи рок, а све чешће гасимо пожаре и доносимо краткорочна решења“.„Када ограничите цену шећера и направите велику разлику између органичене и тржишне цене, можете краткорочно да решите снабдевање тако што донесете меру на терет произвођача, али стратешки, проблем остаје, јер због тих донетих одлука  фармери неће да саде шећерну репу и за годину дана имаћете десет пута већи проблем јер немате сировину а произвођач сте“, рекао је Чадеж. Према речима председника ПКС, исто је и са пелетом – успемо да се изборимо за забрану извоза сировине, али не разговарамо о томе како ћемо стратешки водити бригу следеће године, на пример, садњом брзорастућих биљака за потребе произвођача.„Ту ми који представљамо интересе бизниса имамо највећи изазов: пронаћи простор у коме ће се водити дијалог о стратешким питањима“. Конференцију у крагујевачком Mind парку, посвећену малим и средњим предузећима која дају велики допринос одрживом развоју Србије, организовали су Центар за високе економске студије (ЦЕВЕС), уз подршку влада Немачке и Швајцарске, а у оквиру Платфоме “Одрживи развој за све” .
Циљ конференције био је да укаже на кључну улогу коју домаћа предузетничка привреда има у развоју земље и могућностим које постоје, како би се њихови потенцијали још више искористили. Овом приликом изабрано је 100 малих и средњих предузећа, од укупно 300 колико их има у Србији, као шампиони у свом послу, који су, по међународним стандардима, водећи у српском извозу, иновирању и зеленој трансформацији. Међу учесницима конференције били су амбасадори Немачке и Швајцарске, Томас Шиб и Урс Шмид, као и председница Управног одбора и главна економисткиња ЦЕВЕС-а, Кори Удовички, представник Министарства привреде Катарина Обрадовић Јовановић и други. 

You might be interested in